Vår första semestervecka!

Ja, här har det ju inte varit mycket aktivitet under det här året. Det betyder inte att vi inte har varit ute med vagnen. Men vi har haft oroligt mycket att göra på hemmafronten med hus och trädgård att vi inte har orkat med mycket annat. Det kommer att komma några uppdateringar om vad vi har gjort under den här våren och sommaren framöver.

Nu kom då äntligen vår efterlängtade semester och första delen tog oss till Limnos i Grekland. På flyget intog vi den obligatoriska Baileysen, vilket är starten på vår semester.

Vi kom fram till hotell Ifestos vid lunchtid. Första dagen innebar endast slapp. Vi var helt slut efter att i princip ha dygnat. Vi tog oss inte ens till stranden utan blev sittandes vid poolen, men så skönt och vilsamt vi hade det.

När vi kom till hotellet så var det full aktivitet i parken utanför. Vi kunde inte annat än att fråga personalen vad som skulle hända där utanför. Det visade sig att det skulle bli någon slags grekisk festival. Efter att ha suttit en stund på ballongen och tittat och lyssnat på folket så bestämde vi oss för att gå ner och kolla läget på festivalen.

Vi köpte fantastisk kolgrillad souvlaki i en påse och satte oss att äta på ett ställe som såg lite ut som en amfiteater. Där hölls något slags, vad det verkade, politiskt tal, naturligtvis på grekiska så vi förstod inte ett dugg. När det var slut så blev det en musikfest.

Vi provade även en inhemsk efterrätt som bestod av friterade degbollar med massor av smält choklad. Det var gott, men otroligt mäktigt.

Dag 2 var vår andra bröllopsdag!

På förmiddagen gick vi en stadsvandring med två av Apollos guider. Det var en mycket bra tur! Det var en varm och backig vandring så när den var klar så satte vi oss på servering och tog lite kallt att dricka!

Därefter tillbringade vi eftermiddagen på stranden där vi också åt lunch.

Till kvällen hade vi fått hjälp av Apollo-guiden att boka en restaurang som hon tyckte att vi skulle gå på just denna kväll!

Den låg en bit bort så vi tog taxi dit. Bara det var ju en upplevelse. Upp och ner och kors och tvärs.

Restaurangen låg i en grotta (som vi tyvärr inte har någon bild på) Det var verkligen grekiskt. Vi tänkte oss att vi skulle beställa in en halv karaff med rödvin innan maten. Vi beställde och in kom en flaska vitt vin. Snacka om språkförbistring! Det gjorde dock ingenting, eftersom det var det godaste vita vinet vi drack på hela resan.

Till middag åt vi en skadjurspasta med lokaltillverkad pasta. Det var otroligt gott!

Kvällen avslutades på hotellets terrass med en Aperol Spritz!

Dag 3 tillbringades mestadels på stranden och sedermera balkongen innan vi tog en promenad genom den enda affärsgata som fanns och ner till hamnen.

Där tog vi in en varsin äkta grekisk gyrostallrik. De är verkligen inte snåla med maten. Det var mycket gott, men vi hade utan problem klarat oss på att dela en portion och garanterat haft mat över.

Dag 4. Under stadsvandringen pekade den ena guiden ut ett öde hotellkomplex på avstånd och berättade historien om det. Det var några som fått en stor mängd pengar för att bygga upp och starta ett hotell. Ryktet sa att de byggde det så billigt de bara kunde och stoppade sedan resterande pengar i egen ficka och stack. Sedan har det stått öde därefter.

Vi blev nyfikna och gjorde en vandring dit upp tillsammans med våra kameror. Det låg med en otrolig utsikt, men tyvärr var det helt vandaliserat.

Vi fick dock några kvällar senare reda på av en lokalbo att hotellet faktiskt hade drivits under 10-15 år innan de hade stuckit med pengarna.

Utan att veta så tror vi att det var den nya delen som såg mycket modernare ut som de fått bidrag till att bygga och att det är där det aldrig har bott någon.

Solnedgång den enda kvällen där det inte var soldis.

Har inte bilder på alla måltider, men det åts souvlaki en kväll och flera luncher innefattade Club Sandwich och även en mousaka en lunch som inte var värd sitt namn eller att fota.

Näst sista kvällen åt vi en riktigt god grillad Svärdfisk med rött vin till.

Sista dagen hade vi bestämt oss för att vandra upp till slottsruin. Det var varmt, otroligt blåsigt och långt! Den det var väl värt det med den utsikten som var där uppifrån. Vi hade förväntat oss att vi skulle se getter där uppe med tanke på all spillning på vägen. Vi så en get, men vad vi aldrig hade kunnat gissa var att vi skulle stöta på 2 hjortar på nära håll. Det var en häftig upplevelse.

När vi kom ner igen behövdes något kallt och dricka!

När vi satt och tog igen oss med en öl och en Aperol Spritz så såg vi på fiskare som kom in med sina båtar och sedan satt och fixade med sina nät.

Den stora femriggaren kom en av dagarna när vi var i på stranden. Den var så stor så att den inte kom in i hamnen så de fick åka med småbåtar med passagerarna in till land.

Sista kvällen hamnade vi på grekiskt bröllop. Det var lite coolt!

Lyxade till det med en Aperol Spritz till fördrink och till middag blev det mixed Grill för 2!

Då hade vi kommit till dagen då det var dags att lämna detta underbara paradis.

Vi blev bussade tidigt till flygplatsen. Incheckningen var typiskt grekisk med mycket bärande på bagage hit och dit, men det var ändå trots allt ganska smidigt.

De var tidigt klara med boardingen av flygplanet, men sedan skulle vi bli sittandes där i en timme eftersom de inte fick någon slot att lyfta på förrän en halvtimme efter vår egentliga avgångstid.

Piloterna var lite uppfinningsrika och sa att när vi ändå var tvungna att sitta här och vänta så var alla som ville välkomna fram i cockpiten för ett studiebesök. Det var ett trevligt initiativ som blev ett välkommet inslag i väntan.

Framåt kvällningen efter tåg- och bilfärd och upphämtning av Gizmo så anlände vi hemmet.

Efter en dag hemma så är vi nu åter igen på rull och denna gång till Jönköping för att besöka Elmia husvagn och husbil.

Det blir en övernattning på Hjortsjöns camping i Vaggeryd innan vi rullar in imorgon. Än så länge en trevlig upplevelse!